De film De zevende hemel ging in november 2016 in Première. Een prachtige film met veel elementen die aansluiten bij diverse thema’s in dit boek. De film gaat over Maria Rossi, die samen met haar man Max, het prachtige familierestaurant runt, genaamd De Zevende Hemel. Max staat op de drempel om zijn restaurant over te dragen aan een van zijn kinderen. Echter, wanneer het leven een onverwachtse wending neemt – Maria blijkt ongeneeslijk ziek te zijn – wil zij graag haar familie voor een laatste keer bij elkaar hebben tijdens een reis naar Italië. Echter, dit is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Er staan een oude familieruzies in de weg, relatieproblemen en dan is er ook nog het jubileum van het restaurant.

Na diverse keren de film zowel in de bioscoop als thuis op DVD te hebben gezien (en de film verveelt nog steeds niet!), kwam het idee naar boven om de film te analyseren met behulp van het enneagram.

Alles wat er geschreven is komt voort uit mijn eigen waarnemingen. Indien je aanvullingen, vragen of andere visie hebt, deel het via onderstaand reactieformulier en je ontvangt een reactie van mij terug.

Ik begin eerst met een overzicht van de hoofdrolspelers en het enneatype waar ze het meest in geplaatst kunnen worden. Het is een subjectieve toedeling, alleen op basis van de film, maar met de analyse van de film (a.d.h.v. de fragmenten met uitleg) maak ik duidelijk hoe ik aan deze toedeling ben gekomen. In de toelichting op de fragmenten worden de enneatypes toegelicht, zowel vanuit hun essentie (kwaliteiten) als vanuit hun persoonlijkheid (valkuilen).

Cast De zevende hemel

Huub Stapel als Max van Hulten – een sterke 8: Max heeft moeite om zijn gevoelens te onderdrukken, hij krijgt dan ‘zenuwtrekjes’. Hij is zeer volhardend, wijkt niet af zijn uitgestippelde koers (zijn oudste zoon Paul moet de zaak overnemen; maar Paul heeft afstand genomen van de familie en daardoor moet zijn dochter de zaak overnemen, maar daar kan hij nog niet het volledige vertrouwen aan geven – dat was niet de koers die hij wilde varen). Max kan zijn ‘eigen kind’ (de zaak) niet loslaten, zelfs niet als zijn vrouw naar Italië wil, nadat de zaak overgedragen zou zijn.

Henriëtte Tol als Maria Rossi – een sterke 2: Maria is erg ondersteunend, laat haar man niet alleen staan, ook niet in de ruzie met Paul. Ze blijft achter haar man staan, maar gaat richting het 50-jarig jubileum ondertussen, zonder het aan Max te vertellen, wel manipulerend te werk om alsnog haar zoon bij dit feest te kunnen krijgen.

Jan Kooiman als Matthijs – een 7 die naarmate de film vordert een krachtige 7 wordt en ervoor wil gaan – hij wordt een volwassen 7. Matthijs wil vrijheid, kan eerst de verantwoordelijkheid nog niet aan als zijn vriendin vertelt zwanger te zijn, daarom wil hij direct voor de abortus gaan, maar hij komt niet opdagen als het moet gebeuren (is pijn/ziekenhuis en dat zal hij ten koste van… vermijden).

Noortje Herlaar als Julia – 4: haar passie is haar leven, dat is iets wat ze ook in Matthijs ziet, vrijheid en doen wat je leuk vindt. Haar gevoel is ook sterk aanwezig, in eerste instantie nog licht onderkend, maar nadat ze valt bij de dansrepetitie en naar haar buik grijpt kan ze er niet meer omheen.

Thomas Adca als Paul – 7 met een sterke 1: creativiteit voert boventoon, wil niet de verantwoordelijkheid van een restaurant dragen, daarom wil hij ook niet het restaurant overnemen; de ruzie met zijn vader en de daaruit volgende beschuldigingen van zijn vader aan zijn partner kwamen hem goed uit om weg te gaan. De 1 komt naar voren op basis van starheid met betrekking tot wat zijn vader hem en zijn vrouw heeft aangedaan: hij blijft heel principieel achter zijn vrouw staan, is vasthoudend in zijn principes, zelfs als dat ten koste gaat van overname van het restaurant.

Tjitske Reidinga als Silke – 2: zij is de vrouw van Paul, haar rol in de film is ‘kleiner’.

Halina Reijn als Eva – 2 met een sterke 8: haar vader heeft een ander scenario in zijn hoofd wat betreft de zaakopvolging, maar zij gaat voor haar kans nu Paul er niet meer is. Ze is op zoek naar erkenning van haar vader; er is niets mis aan mij is een uitspraak van haar als ze twijfelt. Ze laat zelfs haar relatie los om haar doel te bereiken; dit duidt op de wilskracht van de 8.

Ruben van der Meer als Bart – 7: hij werkt hard omdat hij kans ziet om samen met zijn partner Eva het restaurant over te nemen aangezien Paul zich terug heeft getrokken uit de zaak. Het gaat hem niet direct om het hele restaurant te leiden, maar om de vrijheid die hij krijgt op zijn creatieve werkgebied, de keuken. Soms lijkt hij elementen van een 3 te hebben, maar we denken dat hij meer een 7 is met een nadrukkelijke invloed van 8.

Analyse van de film a.d.h.v de rol die eenieder speelt

05.15 Maria laat de sterke kant van enneatype 2 zien en tegelijkertijd een valkuil van dit type. Ze beschermt haar man en valt haar man niet af als de arts verbaasd is dat haar man niet op het consult bij haar is, terwijl hij een belangrijke uitslag van een onderzoek aan haar mededeelt. Ook richting haar (Italiaanse) moeder laat ze zich niet kennen en stapt ze over haar eigen behoeften heen. Ze wil zich naar iedereen sterk houden, omdat ze vindt dat ze er ook nu voor anderen moet zijn – het restaurant wordt binnenkort overgedragen, er is een jubileum te vieren en ze is bezig om haar gezin weer te herenigen.

06.00 Ook hier laat Maria aspecten van enneatype 2 zien. Ze is te trots om haar ziekte voor het jubileum tegen Max (haar man) te zeggen; ze wil eerst nog het stralende middelpunt voor haar man zijn voordat ze zijn patiënt wordt. Ook, misschien wel tegen beter weten in, blijft ze erin geloven dat haar zoon Paul, die afstand heeft genomen van het gezin, alsnog bij het jubileum erbij is en hoopt dat dit haar man dan zal overtuigen om werkelijk de zaak los te laten, over te dragen en met haar mee te gaan naar Italië. Ze heeft vertrouwen in haar eigen kracht om dit scenario te realiseren. Ze voelt zich een bindende schakel in het geheel en heeft de hulp van haar moeder daar niet bij nodig.

11.10 Matthijs laat diverse aspecten zien die gerelateerd zijn aan enneatype 7. Hij wil volop genieten van het leven, spoort zijn vriendin Julia aan om te stoppen met dansen, zodat ze weer alles kan eten wat ze wil. Hij vindt geld verdienen minder belangrijk, ziet dansen niet als een baan en wil heel graag samen met Julia weg. Matthijs schrikt van de zwangerschap van zijn vriendin, kan zijn gedachten niet onder woorden brengen (vraagt aan haar Je bent zwanger zwanger? – herhaalt het woord zwanger) en schakelt direct over naar het praktische, namelijk het wel of niet afbreken van de zwangerschap. Hij wil het afbreken, want hij geeft aan dat hij er nog niet klaar voor is (het dragen van de verantwoordelijkheid van het vaderschap), waar Julia op antwoordt dat ze dan wel heel lang kan wachten voordat hij ergens klaar voor is. Het geeft hem rust als Julia aangeeft dat ze het ook niet wil doorzetten, omdat ze tegen praktische bezwaren aanloopt (haar carrière, geen oppas, etc.).

13.00 Max is in bespreking met een architect over de verbouwing van het restaurant. Hij geeft aan pertinent niet met zijn dochter en aanstaande schoonzoon over de verbouwing te willen overleggen, hoewel zij juist eigenaar worden na het aanstaande jubileum. Hij wil ze de verbouwing cadeau doen, maar voelt zich nog te goed en energiek om de zaak los te laten. Dus is hij voornemens om de verbouwing te gaan leiden. (Enneatype 8 kan moeite hebben om zijn ‘kindje’ los te laten en volledig aan de zijkant te gaan staan, zeker als er nog zoveel energie door de aderen stroomt.)

15.20 Een gesprek tussen Max en Maria, waarbij het botst over het herenigen van het gezin. Max wil niet toegeven; hij vindt dat de ander fout is, dus zal die ander de stap moeten zetten, zelfs als de situatie hem pijn doet. Hij walst daar overheen tijdens het gesprek, welk argument Maria ook aanvoert. Hij zorgt ervoor dat het gespreksonderwerp naar een later moment verschoven wordt; hij wil niet de regie verliezen door kwetsbaar te zijn.

16.15 Eva wil haar vader niet afvallen (enneatype 2 dat trouw blijft) en gaat niet in op de opmerking van haar partner Bart dat Max steeds maar mensen blijft uitnodigen voor het jubileum, waardoor er geen volledig overzicht is. Bart voelt dat hij er niet tegen op kan en gaat openstaan voor steun van Lot, een collega, als Eva niet ingaat op zijn verzoek om hem te steunen. Bart voelt dat het allemaal maar moeizaam gaat en gaat zelfs openstaan voor avances van Lot.

19.25 Eva wordt door Matthijs geconfronteerd met het gedrag van Bart, maar zij wil daar niet op ingaan. Voor haar staat het jubileum en aanstaande overname van het restaurant centraal, de relatie staat op het tweede plan (enneatype 2 gaat voorbij aan eigen behoeftes). Dat Matthijs haar ook confronteert met zijn gedachte dat Eva niet zonder haar vader kan, maakt Eva nog stiller en zorgt ervoor dat ze nog harder gaat werken in plaats van het te bespreken met haar vader (vanuit haar bewijsdrang naar haar vader dat ze het waard is en in staat is om het restaurant om te gaan nemen: bewijzen door te doen).

20.00 Matthijs gaat niet mee met zijn vriendin naar het ziekenhuis, maar besluit naar zijn ‘werkplaats’ te gaan, ondanks dat zijn vriendin aangeeft dat de volgende dag de abortus is. Dit is voor Matthijs te pijnlijk en kan hij nog niet aan. Hij trekt zijn eigen plan en geeft zelfs niet aan dat hij er morgen bij zal zijn om haar te steunen (de valkuil van enneatype 7 is weglopen van pijn en verantwoordelijkheden door over te gaan naar iets anders dat afleiding geeft en het gesprek daarmee een andere wending geven.

20.40 Max is heel druk bezig met de organisatie van het jubileum en als Maria aangeeft dat ze zich zorgen maakt over Matthijs pareert Max dat direct met de opmerking dat het de taak van de moeder is om zich zorgen te maken. Hij bagatelliseert de situatie van Matthijs en leidt de aandacht van Maria af door haar ten dans te vragen. (Enneatype 8 is actiegericht en kan moeite hebben om over persoonlijke gevoelens te praten.) De dans wordt abrupt onderbroken als Maria over Paul begint en haar wens om Paul ook bij het jubileum te hebben. Max duldt geen tegenspraak, wil er nu niet op ingaan en loopt boos weg.

25.02 Maria gaat zonder medeweten van Max op bezoek bij Paul die aan het werk is op zijn foodtruck. Ze blijft achter haar man staan en legt de bal bij Paul om vrede te sluiten. Als Paul aangeeft dit niet te doen, gaat ze licht manipulatief te werk door in te gaan spelen op het gevoel van Paul (maar ze vertelt niets over haar ziekte) . Echter, Paul gaat daar niet in mee en legt de bal weer duidelijk terug bij Maria en Max. Daarna gaat Maria zelfs zover dat ze de foodtruck van Paul afkraakt en hoopt daarna door een andere toon Paul alsnog te kunnen ompraten. (Enneatype 2 heeft moeite om zijn eigen behoeften kenbaar te maken en kan omzichtig te werk gaan om iets gedaan te krijgen. Enneatype 1 blijft staan voor zijn principes en zeker als hij voelt dat hem onrecht is aangedaan.)

28.35 Matthijs arriveert op de boot waar Julia op bezoek is bij haar danspartner. Hij verontschuldigt zich diverse keren, maar intussen is wel het moment voorbij dat hij er moest zijn voor Julia. Matthijs kijkt met grote ogen als hij hoort dat de abortus nog niet heeft plaatsgevonden. Er lijken in zijn hoofd veel radartjes aan het werk te zijn door deze situatie. Hij blijft de rest van het gesprek stil. (Enneatype 7 was overrompeld en kon niet snel iets vinden om het gesprek af te leiden, wat hij in soortgelijke situaties wel snel wil doen.)

30.05 Max komt in de keuken en corrigeert Bart bij zijn koken. Bart is daar niet van gediend en in plaats van te blijven staan, loopt hij weg na een tegenargument dat weggewuifd wordt, alsof hij weet dat er niet tegen Max op te boksen is. Max neemt het koken van hem over. (Enneatype 8 houdt de regie, ook al lijkt er een andere koers gevaren te gaan worden. Zolang de 8 nog invloed kan uitoefenen zal hij het niet laten. Enneatype 7 kiest dan maar eieren voor zijn geld en legt het bij zijn partner neer.)

31.20 Er wordt gezamenlijk geluncht en Max is vol bezig met de organisatie van het jubileum, zoals tafelindeling van de gasten en ondertussen brengt Matthijs in dat Julia een mooie dansopdracht binnen heeft. Max reageert er best enthousiast op, wel met zijn eigen taalgebruik en benut de kans om Matthijs te wijzen op zijn verantwoordelijkheid om ook eens een baan te gaan zoeken. Tijdens de lunch brengt Max ter sprake dat hij bij de opening een bijzondere verrassing heeft voor Eva en Bart. Bart is daar niet van gediend, want hij heeft door dat het niet zuiver is. Maar Eva durft haar vader niet af te vallen, want ze heeft hem nog nodig om definitief het restaurant over te kunnen nemen. (Enneatype 8 creëert dat hij invloed kan blijven houden. Enneatype 2 durft niet altijd voldoende tegengas aan enneatype 8 te bieden.)

34.50 Maria heeft een nieuwe manier bedacht om alsnog Paul en zijn gezin bij het jubileum te krijgen. Ze gaat op bezoek bij Silke, die net haar kinderen naar school heeft gebracht. Maria vertelt haar als enige dat ze ongeneeslijk ziek is en hoopt zo dat Silke Paul kan overhalen om wel te komen – luister goed hoe zij het Silke vertelt… (Enneatype 2 kan creatief zijn in manipulatie en inspelen op de gevoelens van de ander). Gedurende het gesprek met Silke wordt het Maria wel duidelijk, vertelt ze oprecht hoe zij en Max de ruzie hebben ervaren en wat het Max gedaan heeft. Ook geeft ze op het eind helder aan wat haar wensen zijn. Dat lijkt het moment dat Silke omgaat. (Hier zie je de krachtige 2 die een goede verbinder kan zijn tussen mensen.)

36.45 Paul arriveert ook op het schoolplein (Maria en Silke zien hem niet, maar hij hun wel) en trekt zijn conclusies. (Enneatype 1 kan heel snel reageren op wat waargenomen wordt, maar zou soms eerst even mogen vragen of zijn waarneming klopt.)

37.18 Matthijs woont een dansrepetitie van Julia bij en wordt erg geraakt. Het lijkt dat een dieper verlangen in hem geraakt wordt; het voelen van een diepe verbinding met Julia. (De connectie tussen enneatype 4 en 7 is onder andere via 1 – daar waar de kracht ligt om de dingen te doen die je werkelijk wilt doen en te leven vanuit wie je werkelijk bent.) Laat je meenemen met de muziek en de tekst, een heel mooi nummer en geniet ook van de dansers die een schitterende uitvoering laten zien – misschien voel je dan ook wat Matthijs voelde.

40.02 De ommekeer voor Julia: ze valt tijdens de dans en grijpt direct naar haar buik. Ze beseft dat de zwangerschap niet afgebroken mag worden; door het contact met het prille leven in haar buik is ze om. Ze kijkt nu niet meer pragmatisch naar de zwangerschap, maar door het voelen beseft ze wat ze dieperliggend wil. (Enneatype 4 heeft (primair) het voelen nodig om te weten te komen wat hij werkelijk wil; zonder het voelen kan het denken ‘snel’ voor verwarring zorgen.)

41.04 Paul kan zijn onderdrukte woede niet langer voor zich houden en gooit Silke tijdens een ouder gesprekje op school diverse verwijten voor haar voeten. (Enneatype 1 kan boosheid in zich opstapelen, maar deze kan er daardoor wel op een ongecontroleerd moment als grote uitbarsting uitkomen of kan erg confronterend zijn naar anderen.) Hier lijkt ook invloed van enneatype 7 aanwezig te zijn, want Paul doet het niet rechtstreeks naar Silke, maar tijdens het oudergesprekje via de juffrouw.

43.30 De uitbarsting van Paul is zo groot dat hij niet meer openstaat voor de uitleg van Silke. (Enneatype 1 kan oude boosheid (weer) koppelen aan een situatie aan het nu en dan wordt het heel groot en is de valkuil dat er een eenrichtingsverkeer ontstaat en de ruimte voor dialoog afwezig is.)

44.35 Matthijs wordt wederom ‘voor het blok geplaatst’ als Julia haar ervaring deelt over de val tijdens de dans en het grijpen naar haar buik. Matthijs herpakt zich nu wel snel en legt de bal bij Julia door de zwangerschap als ‘ziekte’ te benoemen. (Enneatype 7 kan moeilijk omgaan met verantwoordelijkheid als hij er nog niet klaar voor is; de eerste reactie kan dan vluchten zijn in plaats van even tijd te nemen om bij zichzelf naar binnen te gaan om bewust te worden hoe hij het wel aan zou kunnen gaan en de verantwoordelijkheid op kan pakken.)

49.40 Max klopt op de deur van de slaapkamer waar onverwachts Matthijs slaapt. De wijze waarop hij Matthijs aan het werk dirigeert is typerend voor enneatype 8.

50.05 Daarna heeft Max een kort gesprek met Matthijs en hoorbaar is dat Max nu contact maakt met zijn gevoel. Zijn stem en intonatie is zachter en straalt oprechte belangstelling uit. Ook dit is herkenbaar voor enneatype 8, het ‘spelen’ of anders gezegd, het gebruiken van de stem. Daarna wordt Max toch weer snel praktisch/zakelijk, onder andere hoe hij aangeeft dat hij niet van problemen houdt en hoe hij de opmerking van Matthijs verwerkt dat Julia zwanger is. Max is dan eerst even stil en zegt dan wat Matthijs praktisch moet doen, maar eindigt het gesprek met het uitspreken van vertrouwen naar Matthijs. (Enneatype 8 kan snel schakelen tussen wat hem persoonlijk raakt en de praktische actiegerichtheid.)

53.00 Matthijs en Paul ontmoeten elkaar en er is direct weer de klik van twee broers, maar ook van twee gelijken (beiden enneatype 7, of in ieder geval is dat type sterk aanwezig), waardoor ze elkaar snel begrijpen. Het is zichtbaar dat Eva ‘erbuiten valt’, ze zit op dat moment in een heel ander proces, maar is ook anders dan haar broers (enneatype 2 en 7 hebben geen directe verbinding met elkaar). Tussen Paul en Matthijs zijn wel verschillen in accenten: Matthijs is voornamelijk 7, maar Paul heeft ook een sterke 1.

55.53 Het komt tot een uitbarsting tussen Bart en Max. Het zijn nu twee achten tegen elkaar en zoals Bart eerder in de film wel snel opgaf in de discussie met Max, staat hij nu meer in zijn kracht van de 8 (de 7 heeft een directe zijwaartse verbinding met 8) en geeft zeer krachtig uiting aan hoe hij de situatie ervaart.

1.02.30 Max krijgt een telefoontje dat Maria onwel geworden is. Het raakt hem enorm en hij kan alleen maar direct tot actie overgaan in de vorm dat hij zo snel mogelijk naar haar toe gaat en vergeet daarbij de anderen, zoals zijn dochter. Enneatype 8 is van nature al actie gericht en heeft een heel groot rechtvaardigheidsgevoel en zal werkelijk alles doen wat nodig is om zijn dierbaren bij te staan en te ondersteunen. In het nummer dat volgt is de gevoeligheid en ook kordaatheid van Max zowel in woord als beleving erg voelbaar.

1.06.25 Paul verschijnt in het ziekenhuis en Max kan dit niet toelaten, omdat hij vlak daarvoor hoorde dat Paul, ondanks het verzoek van Maria, toch niet op het jubileum zou komen. Max is woest dat Paul in het verleden zich heeft afgekeerd van de familie en vindt dat hij ook nu te laat is. Direct na zijn uitbarsting schakelt hij weer over naar het praktische en vertelt Paul wanneer hij op bezoek kan komen (en geen minuut eerder!). (Typisch enneatype 8 die een woede uitbarsting heel snel kan afronden.) Paul is niet in staat om tegen zijn vader in verweer te komen, houdt zich groot, maar stort na het bezoek in en de tranen vloeien rijkelijk. (Enneatype 7 kan zijn gevoel lang voor zich houden, maar is zeker geen ijskoning; er is wel enige schroom om het publiekelijk te laten zien.)

1.08.00 Matthijs arriveert in het ziekenhuis en lijkt in shock te zijn, het lijkt of hij kan het allemaal nog niet kan bevatten. De ontmoeting met zijn zieke moeder is eerst zonder woorden, totdat hij ‘breekt’ en de emoties laat stromen. Het lucht hem erg op dat zijn moeder hem niet afwijst en juist bevestigt dat Matthijs ‘volwassen aan het worden is’. (Enneatype 7 dat zich bewust wordt van zijn verantwoordelijkheden en nog stappen moet maken om dit op te pakken. Het geeft in eerste instantie nog angst, maar de weg naar verandering is geopend. Het is mooi om te zien dat de moeder, enneatype 2, hem niet afwijst, maar juist omarmt zoals hij is en al ziet waar hij naartoe aan het groeien is.)

Door de intense gebeurtenissen en nu het bekend is geworden dat Maria ongeneeslijk ziek is, vallen patronen weg, worden de mensen zachter en reageren ze veel meer vanuit hun essentie dan vanuit hun persoonlijkheid. Zodra beseft wordt wat werkelijk in het nu belangrijk is, vallen ego-rollen weg en wordt gezien wat werkelijk van waarde is en nodig is. De liefde heeft het overgenomen van de mind.

1.17.55 Een indrukwekkend moment: Max is gebroken en wordt volledig kwetsbaar. Hij opent zichzelf en zegt oprecht wat hij wel kan en wat hij niet kan. Zo bijzonder om te zien dat iemand zich zo open en kwetsbaar durft op te stellen. Dit heeft direct een reactie bij Matthijs tot gevolg die beseft dat ook hij dit zal moeten gaan tonen naar Julia. (Enneatype 8 is al zo krachtig en als dan de kwetsbaarheid er helemaal mag zijn, is dat direct heel indrukwekkend en inspirerend voor anderen.)

Zoals ook in de andere muzieknummers volgt er nu een muzieknummer waarin de tekst helemaal laat zien wie Julia en Matthijs zijn en waar ze nu staan in de relatie. Laat je ook nu weer meenemen in het nummer.

1.21.52 Max en Eva zitten samen in het restaurant aan tafel en overzien nu waar ze staan. Ze vinden elkaar vanuit openheid en liefde. Eva laat voor het eerst zien waar ze staat en Max opent zich om nu definitief het restaurant over te dragen aan zijn dochter. (Je voelt dat ze sterk met elkaar verbonden zijn en dat Eva nog niet geheel zonder ondersteuning kan. Ze is nu wel in staat om haar behoeften aan te geven en Max staat daarvoor open. Enneatype 8 komt op voor zwakkeren, maar heeft het wel nodig dat de zwakkeren zich maximaal inzetten en Max ziet en voelt dat dit bij zijn dochter het geval is.)

1.27.20 De hereniging van het gezin van Paul met de rest van de familie is ook bijzonder. Paul en Max hebben elkaar nog niet gesproken en er is een stilzwijgend contact tussen beiden. Max weet zich niet precies een houding te geven. Maar even later zoekt Max Paul op, die intussen de maaltijd aan het voorbereiden is. In eerste instantie is het zoeken/aftasten in het gesprek en maskeert de humor wat er speelt. Max neemt het voortouw om een doorbraak te realiseren: hij stelt zich ook in dit uiterst kwetsbaar op en erkent waar hij in tekort komt en wat hij van Paul nodig heeft om dit tekort op te vangen.

1.30.40 Ook Maria opent zich helemaal en toont de erkenning voor haar dochter door haar (familie) halsketting aan haar te geven. Deze erkenning is voor een kind zo belangrijk, want dan komt het op de juiste plaats in het familiesysteem te staan. Zolang dit niet is gebeurd, zal het kind zich niet volledig en vrij kunnen ontplooien. Dit is ook een bijzonder aspect aan de film: verwarringen in het familiesysteem door verplaatsingen, niet erkennen van tot aan ontkenning toe, zorgen ervoor dat verhoudingen gespannen zijn en ieders essentie niet volledig vrij kan komen. Zodra dit omgekeerd wordt en de iedereen volwaardig op zijn plaats komt te staan, opent er zich zoveel en is er bij eenieder sprake van een groter bereik van zijn essentie en verkleinen, tot aan verdwijnen, de rollen die gespeeld werden en is de invloed van de persoonlijkheid verminderd.

Geniet van het einde van de film, een verbinding tussen Max en Maria die er in energie nog steeds is, waardoor Max vrijer en opener blijft en een warme grootvader is geworden die met trots het restaurant aan zijn dochter overdraagt. Eva, Paul en Matthijs zijn helemaal in hun element, want ze doen wat ze werkelijk willen doen en voelen de liefde in en door zich heen stromen. Paul floreert in de keuken en Matthijs is de vader geworden die Julia en de kleine nodig hebben. En Eva, zij ‘danst’ bijna naar de deur die ze nu zelf mag openen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.